ishest.no - gratis annonsemarked for islandshest

Forside     Annonsemarked     Forum     Kontakt

Skrevet av Emne: Trenger gode råd til fòring...haster litt også :)  (Lest 1777 ganger)

Tweety

• Nybegynner
  • *
    • Vis profil
    • E-post
Hei folkens...

Nå trenger jeg litt hjelp ifra alle dere erfarne hestefolk her inne  :)
Jeg skal nå kjøpe meg Islending, ikke 1 men 2 stk :D Har alltid hatt lyst på hest men finner aldri den rette, men NÅ har jeg funnet 2 stk ;D
Ei hoppe på 13 år og en vallakk på 17 år, og de skal brukes til tur og hobby-basis, kanskje kurs av og til..

Det er nå jeg trenger litt ekstra hjelp, får helt sikkert en del info ifra eierene på hvordan de er blitt fòret..

Men, hva slags Grovfòr vil dere anbefale?? Og hvor mye fordelt på 3 måltider? 
Jeg har blitt anbefalt enten H2 eller H3 høy og 80% tørrstoff..

Og hvis jeg skal gi noe kraftfòr, hva vil dere anbefale å gi?? Og selvsagt hvor mye?? Og gjerne et fòr som ikke er altfor dyrt og som jeg kan finne i Vest-Agder  ;)

Så nå håper jeg virkelig at dere kan hjelpe meg med noen GODE råd  ;D

cinna

• Nybegynner
  • *
    • Vis profil
Sv: Trenger gode råd til fòring...haster litt også :)
« Svar #1 på: 17.10.2011, 21:09 »
Hei!
Uten å anbefale noen H-grad på grovfòr: Uansett hesterase vil jeg anbefale "slow feeding" - småmaska høynett - absolutt supert! Se på "hovskolan.se" - der er mange GODE artikler som også har generelt med hestehold å gjøre - finnes også på FB. Når det gjelder kraftfor har vi akkurat fått tak i noe virkelig lekkert fra Hippolyt (Hestamix) - vet ikke hvor eller hvem som har det i ditt distrikt - spør hos Eva på "hestdalen.no" - hun vet sikkert. (Husk at mange hester får for mye kraftfor - spar hesten din for for mye karbohydrater for høvenes skyld.) Lykke til! :)