ishest.no - gratis annonsemarked for islandshest
Google

Forside     Annonsemarked     Forum     Blogg     Kontakt

Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.   

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
* Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer
+  ishest.no - forum
|-+  Generell kategori
| |-+  Generell islandshestsnakk
| | |-+  hvor mye koster en islandshest i året og hvem betaler?
« forrige neste »
Sider: [1] Skriv ut
Skrevet av Emne: hvor mye koster en islandshest i året og hvem betaler?  (Lest 246 ganger)
VildeAskur
Nybegynner
*

Vis profil
« på: 09.10.2009, 14:02 »

heii:) Jeg har veldig lyst på en islandshest til konfirmasjon, men jeg er redd fr at jeg ikke skal få det, siden foreldrene mine syntes det er så dyrt!
Hvor mye omtrent koster det i året?? 30.000??
Jeg har massevis av tid til det og ønsker meg det virkelig.
Hvordan har dere råd til å ha islandshest?? Betaler foreldrene deres eller betaler dere noe selv?
Og hvordan skal jeg egentlig skaffe penger til at jeg kan betale en del av det selv?

Men tror at foreldrene mine har like god råd som deres familie som har islandshest, men hvorfor vil de ikke kjøpe det da? De tror at jeg ikke vet hvor dyrt det er osv, men jeg vet faktisk det..

Håper på mange svar^^
Loggført
anka
Nybegynner
*

Vis profil
« Svar #1 på: 10.12.2009, 19:07 »

Hei!
Min islandshest koster ca 3900.-kr/mnd.  Så i året blir det ca 47 tusen.  Men da bruker jeg et mye dyrere kraftfor pluss diverse vitamin og mineraltilskudd som også er veldig dyre.  "Alt" er med i denne prisen.  Høy, stall leie, kraftfor, tilskudd, tannrasp, vaksiner, skoinger,forsikring...  Så dyrt er det.  Jeg er voksen og kan derfor finansiere hesteholdet.  Var jeg deg, ville jeg prøvd å få en islandshest på delfor for eksempel.  Det koster ca 100 kr dagen. 
Lykke til Glad
Loggført
Tigull
moderator
islandshestkonge

Vis profil WWW E-post
« Svar #2 på: 12.12.2009, 13:01 »

Islandshest er nok ikke noe dyrere enn andre raser og holde sånn i året tror jeg.

Jeg betaler 1500kr i stallleie, 1000kr for hovslager  500kr for kraftfor , og et og annet dyrlege besøk når det trengs, som ved tann rasp og vaksine.

Islandshesten kommer jo i mange prisklasser du får dem fra rundt 20 000kr til flere millioner, kommer jo helt ann på hva du ser etter.
Men om du bare skal ha deg en tur hest, finner du garantert en i 20- 50 000kr klassen.

Kanskje de ikke vil kjøpe fordi de vet det koster mye penger og ha en hest, husker et regnestykke der en la sammen alt hun hadde brukt på sin hest som hun hadde hatt i 22år eller noe og hun fant ut at hun hadde brukt en million ca. men det er jo ikke sikkert det gjeller alle.

og det er jo et stort ansvar og ha en hest på heltid.

den er der 7 ganger i uken og trenger like mye stelll om det er jul eller nyttår, bursdag eller påske og den kan ikke møkke ut eller fore seg selv.
Så du må jo regne med at du ikke kan dra på ferie uten noen til og se til hesten din, som du stoler på.

Jeg snakker jo bare av egn erfaring og livet blir ikke det sammen når du har ansvaret for en hest, du må nemlig i stallen uansett vær og hvordan formen din er, for hesten klarer ikke og ta vare på seg selv når man har den i  en stall
Loggført

Bedre med et møkkete paradis, enn et rent helvete ;-)
cinna
Nybegynner
*

Vis profil
« Svar #3 på: 11.07.2010, 10:10 »

Hei!

Det blir mye billigere å ha hest på utegang - og kanskje mer naturlig? Lærer du litt hovpleie (Nesgaarden er et bra sted å begynne) og lar hesten være barfot (men du må ha en god hovpleier som hjelper deg ibland), sparer du mye utgifter - og hesten har det bra i beina sine! Er det glatt på vinteren hos deg, kan du skaffe boots med brodder (men det kan gå litt penger på prøving og feiling med boots - rekommanderer Easyboot glove, da er det lite som kan gnage). Vær nøktern med eget utstyr - man må ikke ha det siste innen "hestemote"! Kjøp pent brukt. Men, vær nøye med sal - kan rekommandere bomfritt! Det er mykt og smidig + gir god følelse for hestens bevegelser.

Sørg for en god veterinær - ordentlig info og direkte behandling sparer på sigt.

Vi trengte utstyr til 4 pers + alt til hestene; det gikk på ca  50.000 kr. Nå trenger vi nesten ikke noe mer utstyr - kun ev. vedlikehold/utbytte pga. slitage. Vi har 2 hester...

Vær oppfinnsom!
Loggført
mbtshoes2011
Nybegynner
*

Vis profil E-post
« Svar #4 på: 28.08.2010, 07:07 »

Men da bruker jeg et mye dyrere kraftfor pluss diverse vitamin og mineraltilskudd som også er veldig dyre.
Loggført
linnx3
Nybegynner
*

linn.t@live.no
Vis profil E-post
« Svar #5 på: 28.08.2010, 19:07 »

Jeg betaler 2000 i måneden for islandshesten min. Så er det grunnvaksinen en gang i året, 2x markur og tannrasp 1-2 ganger i året. Husker ikke priser på dette, desverre.
Også er det jo eventuelt sko, da. Dette er det VELDIG forskjellige priser på, men jeg betaler 600 for å få skodd hesten min, dette da hver 6-7 uke.
Loggført

så lenge jeg har hesten, gir jeg faen i resten.
Sider: [1] Skriv ut 
« forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!